Digitaal veilig ondernemen
Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor en kan veel schade veroorzaken. Door maatregelen te nemen verkleint u de kans dat criminelen uw bedrijf hacken.
Cybercriminelen maken ieder jaar veel geld buit door ondernemers te hacken. Dit kan veel schade veroorzaken. Uw bedrijf staat stil, u kunt klanten kwijtraken of veel geld verliezen. Het risico op digitale inbraken en online oplichting is groter geworden. Vaak zijn kleine ondernemers de dupe. Juist zij zijn interessant voor cybercriminelen, omdat er vaak onvoldoende maatregelen genomen zijn. U kunt uw organisatie en medewerkers hier weerbaarder tegen maken.
Als ondernemer wilt u niet dat uw bedrijfsvoering wordt verstoord door cyberrisico's. Zorg daarom dat u weerbaar bent tegen cyberdreigingen. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft vijf basisprincipes van veilig digitaal ondernemen gemaakt.
De vijf basisprincipes in het kort:
- Inventariseer kwetsbaarheden. Maak een inventarisatie en bepaal welke informatie gevoelig is, bijvoorbeeld financiële gegevens of informatie over klanten.
- Kies veilige instellingen voor apparatuur, software, netwerk -en internetverbindingen. Zo kunnen cybercriminelen uw systemen niet binnendringen. Bespreek dit met uw ICT leverancier.
- Voer updates uit. Houd hiermee uw apparaten en software up-to-date.
- Geef uw personeel alleen toegang tot systemen en data die ze nodig hebben.
- Bescherm uzelf en uw organisatie tegen virussen en andere malware. Zo voorkomt u dat een virus zich razendsnel kan verspreiden over uw bedrijfsnetwerk. Bespreek ook dit met uw ICT leverancier.
Wilt u testen hoe digitaal veilig uw organisatie is? Doe de Basisscan Cyberweerbaarheid van het Digital Trust Center. U komt er dan achter hoe uw onderneming scoort op de vijf basisprincipes. Ook ontvangt u een advies welke vervolgstappen uw eventueel kunt nemen.
Een aantal andere maatregelen die u kunt nemen, zijn:
- Zorg voor sterke wachtwoorden en houdt deze voor uzelf. Deel ook geen wachtwoorden met medewerkers. Zorg dat uw medewerkers wachtwoorden geheim houden.
- Gebruik unieke wachtwoorden voor belangrijke accounts. Bij datalekken worden vaak inloggegevens buitgemaakt waarmee cybercriminelen in alle systemen kunnen inloggen.
- Maak regelmatig een back-up. Cybercriminelen versleutelen documenten, waardoor u niet meer bij uw documenten kunt. Dit kan via de cloud of door alle (belangrijke) bestanden op een externe harde schijf te zetten.
- Open geen mails en bestanden die u niet verwacht of niet vertrouwt. Controleer altijd de afzender en het adres van websites. Verdachte mail? Klik niet op de link en laat nooit uw gegevens achter. Er kan software geïnstalleerd worden waarmee u gehackt kunt worden.
- Maak geen verbinding met een openbaar wifinetwerk. Zo voorkomt u dat anderen kunnen zien wat u op het internet doet en welke gegevens u verstuurt. Verstuur dus geen gevoelige gegevens via netwerken die u niet kent of niet vertrouwt.
Haal de internetkabel uit het toestel, maar laat de stroom erop staan. Doe daarna aangifte bij de politie en vraag uw IT-leverancier om hulp. Aangifte doen kan digitaal via de website van de Politie of maak via het nummer 0900-8844 een afspraak op het politiebureau.
Ook geeft de politie op haar website meer informatie over de volgende onderwerpen: