Hulp bij betalingsachterstanden

We bieden inwoners die betalingsachterstanden hebben voor hun huur, energie, water of zorgverzekering proactief hulp aan.

Het is in deze tijd voor veel huishoudens lastig om rond te komen. Lukt het u niet om uw rekeningen op tijd te betalen? Dit kan iedereen overkomen in de onzekere tijde waarin we momenteel leven. Als gemeente willen we u graag helpen om uw financiën in een vroeg stadium weer op orde te krijgen.

Vroegtijdig hulp aanbieden

We zijn gestart om inwoners die betalingsachterstanden hebben voor hun huur, energie, water of zorgverzekering proactief te benaderen. Dat is een verplichting vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Zo willen we u graag helpen om te zorgen dat betalingsachterstanden niet verder oplopen en wellicht uitgroeien tot grotere schulden. Dit heet ook wel ‘Vroegsigalering’.

Hoe werk het?

Heeft u bijvoorbeeld na een betalingsherinnering van het energiebedrijf de rekening nog niet betaald? Dan meldt het energiebedrijf dit aan de gemeente. De gemeente neemt daarop contact op en biedt hulp aan. Deze hulp kost niets en is geheel vrijwillig.

Hulp die bij u past

Als u gebruik wilt maken van deze hulp, bespreekt een schuldhulpverlener met u uw financiële situatie. Samen wordt er dan gekeken naar regelingen en voorzieningen die u kunnen helpen. En als het nodig is wordt er voor gezorgd dat u de juiste vervolghulp krijgt.

Vragen?

Heeft u vragen? Neemt u dan gerust contact met ons op via info@budgetiek.nl of 06 2544 0684.