Meldpunt huurproblemen
Heeft u problemen rondom het huren van een particuliere woning of met de particuliere verhuurder? Dan kunt u daarover melding doen bij Huurteam Montfoort (Steenvlinder).
Huurteam Montfoort ondersteunt huurders in onze gemeente wanneer ze te maken krijgen met problemen zoals veel te hoge huren, verkeerde servicekosten of intimidatie. Vanuit de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur zien we als gemeente hier nu op toe en wanneer het noodzakelijk is kunnen we hierop handhaven.
U kunt melding doen als het gaat om een particuliere woning of particuliere verhuurder. Dit kan ook anoniem. U kunt dan gratis advies en hulp krijgen van Huurteam Montfoort. Zij werken in opdracht van gemeente Montfoort. Let op: er zijn ook particuliere partijen die via een no cure no pay systeem werken, als u een melding doet bij het Huurteam Montfoort dan is dit altijd kosteloos.
Doet u de melding liever telefonisch? Belt u dan naar 085 082 4310. Melden is kosteloos en mag anoniem. De gemeente werkt in de aanpak van huurmisstanden samen met antidiscriminatiebureau Art. 1 Midden Nederland.
Huurt u van een woningbouwvereniging? Dan doet u uw melding bij de woningcorporatie of Autoriteit Woningcorporaties.
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. In onze gemeente zijn dat Cazas Wonen of WoonZorgNederland. De woningcorporatie behandelt dan zelf de klacht. Ook kunt u terecht bij de Autoriteit Woningcorporaties.
De wet goed verhuurderschap is er om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan en woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten te beschermen. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten aan bepaalde voorwaarden gaan voldoen. Houden zij zich niet aan deze voorwaarden dan kunt u dit melden. Het gaat om de volgende zaken:
- U vermoedt dat u door een verhuurder steeds opnieuw wordt afgewezen voor een woning vanwege uw godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat.
- U wordt geïntimideerd door uw verhuurder. Dat kan zowel fysiek als schriftelijk zijn.
- Uw verhuurder wil de huurovereenkomst niet schriftelijk vast leggen.
- Uw verhuurder heeft u niet schriftelijk gewezen op:
- uw rechten en plichten
- duidelijke afspraken over een eventuele borg
- de regels over de servicekosten
- de contactgegevens van de beheerder
- de contactgegevens van het lokale meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- Uw verhuurder wil meer dan 2 maanden huur als borg.
- Uw verhuurder vraagt naast huur en borg nog een extra bedrag. Zoals bijvoorbeeld bemiddelingskosten.
- De servicekosten moeten redelijk zijn en in verhouding met de daadwerkelijk gemaakte kosten. Uw verhuurder moet een specificatie van de servicekosten geven, voordat u het huurcontract tekent. Uw verhuurder moet ook een jaarlijkse afrekening geven van de servicekosten.
-
U vermoedt dat uw verhuurder een te hoge huur vraagt. En u wilt uw woning laten beoordelen met het WWS-puntensysteem.
Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Het doel van deze wet is om te zorgen voor meer betaalbare huurwoningen. De huur van veel woningen en kamers liggen veel hoger dan de kwaliteit van de woning eigenlijk toelaat. Iedere woning of kamer krijgt punten voor kwaliteit. Bijvoorbeeld voor het aantal vierkante meters en bepaalde voorzieningen. Dat gebeurt op basis van het woningwaarderingsstelsel (het WWS). Het totale aantal punten bepaalt de maximale huurprijs. Dat was al zo voor woningen tot en met 143 punten. Vanaf 1 juli geldt dat ook voor woningen tot en met 186 punten. Er komen dus meer betaalbare woningen bij. Vanaf 1 januari 2025 kijkt de gemeente of verhuurders zich houden aan de Wet betaalbare huur.
Sinds 1 januari 2024 was het al mogelijk om een melding te maken bij de gemeente van verhuurders die misbruik maken van hun positie. De Wet goed verhuurderschap is er om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan en woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten te beschermen. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten aan bepaalde voorwaarden gaan voldoen. Het gaat dan om meldingen over financiële zaken (borg, bemiddelingskosten), ontbreken van schriftelijke informatie die de verhuurder had moeten geven en ongewenst gedrag van de verhuurder (discriminatie, intimidatie). Het meldpunt heette meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Dit is nu vervangen door meldpunt huurproblemen en wordt uitgevoerd door Huurteam Montfoort.
Voor arbeidsmigranten gelden er nog extra regels waar verhuurders aan moeten voldoen. U kunt meldingen maken wanneer:
- Uw verhuurder het huurcontract gekoppeld heeft aan het arbeidscontract. Deze mogen niet aan elkaar vastzitten.
- Uw verhuurder uw rechten en plichten niet in een taal heeft geschreven die u begrijpt.
For migrant workers additional rules apply. You can contact the local authority if:
- Your landlord has interlinked the lease and the employment contract. This is not allowed.
- Your landlord should provide your rights and obligations in a language you understand.
For more information on good landlordship act look at this website.
Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om op te treden tegen verhuurders die de wet overtreden. Huurteam Montfoort (Steenvlinder) voert dit voor onze gemeente uit. Op basis van meldingen kan het Huurteam gerichter actie ondernemen Huurders kunnen gratis advies en hulp krijgen bij het oplossen van zulke ‘misstanden’. Zo bepaalt Huurteam Montfoort maximale huurprijzen, geeft ze juridisch advies en bemiddelt ze bij discussies over achterstallig onderhoud en verkeerde servicekosten. Op aanvraag van de huurder komt het Huurteam langs voor een controle van de huurprijs en de woonsituatie. Het Huurteam kan, na het bepalen van missstanden, eventueel ook een waarschuwing afgeven aan de verhuurder en eventueel ook een boete of bestuursdwang om de misstand op te lossen.
We voerden per 1 januari 2024 meldpunt ongewenst verhuurgedrag in waarbij u melding kon maken van verhuurders die misbruik maakten van hun positie. Dit was onderdeel van de Wet goed verhuurderschap. Per 1 januari 2025 breiden we dit meldpunt uit, zodat u ook melding kunt doen als uw verhuurder een te hoge huur vraagt. Dit is onderdeel van de Wet betaalbare huur. Eerder pakte de gemeente zelf de meldingen op. Nu besteden we dit uit aan de gespecialiseerde partij Steenvlinder, die voor ons het Huurteam Montfoort vormt. De verwachting is ook dat het aantal meldingen toeneemt.
Wilt u meer weten over wat uw rechten zijn?
- Is mijn huur te duur?
- Brochure Wet betaalbare huur (Nederlands / English)
- Veelgestelde vragen op over maximaal te betalen huur op de website van de Rijksoverheid
- Op de website van de Rijksoverheid vindt u de regels tegen discriminatie op de woningmarkt.
- Wanneer u op ander vlak problemen heeft met uw verhuurder dan kunt u terecht bij de Huurcommissie. De Huurcommissie biedt hulp wanneer u het niet eens bent met bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten.