Meldpunt huurproblemen

Heeft u problemen rondom het huren van een particuliere woning of met de particuliere verhuurder? Dan kunt u daarover melding doen bij Huurteam Montfoort (Steenvlinder).

logo_huurteam-steenvlinder_Montfoort_121Huurteam Montfoort ondersteunt huurders in onze gemeente wanneer ze te maken krijgen met problemen zoals veel te hoge huren, verkeerde servicekosten of intimidatie. Vanuit de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur zien we als gemeente hier nu op toe en wanneer het noodzakelijk is kunnen we hierop handhaven.

Direct uw melding online doen

U kunt melding doen als het gaat om een particuliere woning of particuliere verhuurder. Dit kan ook anoniem. U kunt dan gratis advies en hulp krijgen van Huurteam Montfoort. Zij werken in opdracht van gemeente Montfoort. Let op: er zijn ook particuliere partijen die via een no cure no pay systeem werken, als u een melding doet bij het Huurteam Montfoort dan is dit altijd kosteloos.

Doet u de melding liever telefonisch? Belt u dan naar 085 082 4310. Melden is kosteloos en mag anoniem. De gemeente werkt in de aanpak van huurmisstanden samen met antidiscriminatiebureau Art. 1 Midden Nederland.

Huurt u van een woningbouwvereniging? Dan doet u uw melding bij de woningcorporatie of Autoriteit Woningcorporaties.

Voor wie

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:

  • u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. In onze gemeente zijn dat Cazas Wonen of WoonZorgNederland. De woningcorporatie behandelt dan zelf de klacht. Ook kunt u terecht bij de Autoriteit Woningcorporaties.

Wanneer een melding doen

De wet goed verhuurderschap is er om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan en woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten te beschermen. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten aan bepaalde voorwaarden gaan voldoen. Houden zij zich niet aan deze voorwaarden dan kunt u dit melden. Het gaat om de volgende zaken:

  • U ver­moedt dat u door een ver­huur­der steeds op­nieuw wordt af­ge­we­zen voor een wo­ning van­we­ge uw gods­dienst, le­vens­over­tui­ging, po­li­tie­ke ge­zind­heid, ras, ge­slacht, na­ti­o­na­li­teit, sek­su­e­le ge­aard­heid of bur­ger­lij­ke staat.
  • U wordt ge­ïn­ti­mi­deerd door uw ver­huur­der. Dat kan zo­wel fy­siek als schrif­te­lijk zijn.
  • Uw ver­huur­der wil de huur­over­een­komst niet schrif­te­lijk vast leg­gen.
  • Uw ver­huur­der heeft u niet schrif­te­lijk ge­we­zen op:
    • uw rech­ten en plich­ten
    • dui­de­lij­ke af­spra­ken over een even­tu­e­le borg
    • de re­gels over de ser­vi­ce­kos­ten
    • de con­tact­ge­ge­vens van de be­heer­der
    • de con­tact­ge­ge­vens van het lo­ka­le meld­punt ongewenst verhuurgedrag
  • Uw ver­huur­der wil meer dan 2 maan­den huur als borg.
  • Uw ver­huur­der vraagt naast huur en borg nog een ex­tra be­drag. Zoals bij­voor­beeld be­mid­de­lings­kos­ten.
  • De ser­vi­ce­kos­ten moe­ten re­de­lijk zijn en in ver­hou­ding met de daad­wer­ke­lijk ge­maak­te kos­ten. Uw ver­huur­der moet een specificatie van de servicekosten geven, voor­dat u het huur­con­tract te­kent. Uw ver­huur­der moet ook een jaar­lijk­se af­re­ke­ning ge­ven van de ser­vi­ce­kos­ten.
  • U vermoedt dat uw verhuurder een te hoge huur vraagt. En u wilt uw woning laten beoordelen met het WWS-puntensysteem.

Wettelijke basis

Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Het doel van deze wet is om te zorgen voor meer betaalbare huurwoningen. De huur van veel woningen en kamers liggen veel hoger dan de kwaliteit van de woning eigenlijk toelaat. Iedere woning of kamer krijgt punten voor kwaliteit. Bijvoorbeeld voor het aantal vierkante meters en bepaalde voorzieningen. Dat gebeurt op basis van het woningwaarderingsstelsel (het WWS). Het totale aantal punten bepaalt de maximale huurprijs. Dat was al zo voor woningen tot en met 143 punten. Vanaf 1 juli geldt dat ook voor woningen tot en met 186 punten. Er komen dus meer betaalbare woningen bij. Vanaf 1 januari 2025 kijkt de gemeente of verhuurders zich houden aan de Wet betaalbare huur.

Sinds 1 januari 2024 was het al mogelijk om een melding te maken bij de gemeente van verhuurders die misbruik maken van hun positie. De Wet goed verhuurderschap is er om ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan en woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten te beschermen. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten aan bepaalde voorwaarden gaan voldoen. Het gaat dan om meldingen over financiële zaken (borg, bemiddelingskosten), ontbreken van schriftelijke informatie die de verhuurder had moeten geven en ongewenst gedrag van de verhuurder (discriminatie, intimidatie). Het meldpunt heette meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Dit is nu vervangen door meldpunt huurproblemen en wordt uitgevoerd door Huurteam Montfoort.

Arbeidsmigranten / migrant workers (information also in english)

Voor arbeidsmigranten gelden er nog extra regels waar verhuurders aan moeten voldoen. U kunt meldingen maken wanneer:

  • Uw verhuurder het huurcontract gekoppeld heeft aan het arbeidscontract. Deze mogen niet aan elkaar vastzitten.
  • Uw verhuurder uw rechten en plichten niet in een taal heeft geschreven die u begrijpt.

For migrant workers additional rules apply. You can contact the local authority if:

  • Your landlord has interlinked the lease and the employment contract. This is not allowed.
  • Your landlord should provide your rights and obligations in a language you understand.

For more information on good landlordship act look at this website.

Wat gebeurt er met uw melding

Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om op te treden tegen verhuurders die de wet overtreden. Huurteam Montfoort (Steenvlinder) voert dit voor onze gemeente uit. Op basis van meldingen kan het Huurteam gerichter actie ondernemen Huurders kunnen gratis advies en hulp krijgen bij het oplossen van zulke ‘misstanden’. Zo bepaalt Huurteam Montfoort maximale huurprijzen, geeft ze juridisch advies en bemiddelt ze bij discussies over achterstallig onderhoud en verkeerde servicekosten. Op aanvraag van de huurder komt het Huurteam langs voor een controle van de huurprijs en de woonsituatie. Het Huurteam kan, na het bepalen van missstanden, eventueel ook  een waarschuwing afgeven aan de verhuurder en eventueel ook een boete of bestuursdwang om de misstand op te lossen.

Waarom meldpunt huurproblemen

We voerden per 1 januari 2024 meldpunt ongewenst verhuurgedrag in waarbij u melding kon maken van verhuurders die misbruik maakten van hun positie. Dit was onderdeel van de Wet goed verhuurderschap. Per 1 januari 2025 breiden we dit meldpunt uit, zodat u ook melding kunt doen als uw verhuurder een te hoge huur vraagt. Dit is onderdeel van de Wet betaalbare huur. Eerder pakte de gemeente zelf de meldingen op. Nu besteden we dit uit aan de gespecialiseerde partij Steenvlinder, die voor ons het Huurteam Montfoort vormt. De verwachting is ook dat het aantal meldingen toeneemt.

Meer informatie

Wilt u meer weten over wat uw rechten zijn?