Klacht tegen ambtelijk optreden
Als u niet tevreden bent over het handelen van een ambtenaar of bestuurder.
Als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder van de gemeente Montfoort, dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld omdat de ambtenaar onvriendelijk was of omdat u te laat of geen reactie van ons heeft ontvangen.
Let op: het gaat hier niet om een melding over bijvoorbeeld zwerfafval, kapotte straatverlichting of fout parkeren. Hiervoor maakt u een melding openbare ruimte aan. Ook gaat dit niet om een zaak waartegen bezwaar en beroep open staat.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Digitaal
U vult het digitale formulier in.
Schriftelijk
U stuurt uw brief naar gemeente Montfoort t.a.v. de klachtencoördinator. Het postadres is: Postbus 41, 3417 ZG Montfoort.
Een klacht moet voldoen aan een aantal wettelijke voorwaarden. In uw schriftelijke klacht geeft u daarom het volgende aan:
- Waarover u klaagt;
- De naam van de medewerker of bestuurder over wie u klaagt;
- Uw eigen naam, uw adres, eventueel uw emailadres;
- Het vermelden van uw telefoonnummer is handig.
Wat gebeurt er met uw klacht
- Een klachtenfunctionaris neemt uw klacht vertrouwelijk in behandeling.
- U hebt recht om uw klacht verder uit te leggen.
- We kijken eerst naar een praktische informele oplossing en informeren u hierover.
- Als u graag wilt dat uw klacht verder wordt onderzocht en officieel beoordeeld, dan starten we een formele behandeling van uw klacht.
- Voor de behandeling van een klacht heeft de gemeente 6 weken de tijd. Soms kan de behandeling met 4 weken worden uitgesteld. Hierover krijgt u bericht.
- Een formele klachtbehandeling wordt afgerond met een brief met een beoordeling van uw klacht.
U kunt geen klacht indienen over:
- iets dat langer dan 1 jaar geleden is gebeurd;
- gemeentelijk beleid;
- iets waarover u al eerder een klacht hebt ingediend;
- iets waartegen u bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen;
- gedragingen of handelingen die al worden onderzocht door Justitie.
Ombudsman
Bent u het niet eens met de uitkomst van de klachtenbehandeling? Of komt u er samen met ons niet uit? Dan kunt contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Zij zijn onafhankelijk en doen onderzoek naar de achtergronden van klachten over gemeenten.